


2 

Cohen v. Cowles Media Co., d/b/a Minneapolis Star & Tribune Co. 
United States Supreme Court (1991) 

 

During the 1982 Minnesota gubernatorial race, 
Dan Cohen, an active Republican associated 
with Wheelock Whitney's Independent- 
Republican gubernatorial campaign, 
approached reporters from the St. Paul Pioneer 
Press Dispatch (Pioneer Press) and the 
Minneapolis Star & Tribune (Star Tribune) 
and offered to provide documents relating to a 
candidate in the upcoming election. Cohen 
made clear to the reporters that he would 
provide the information only if he was given a 
promise of confidentiality. Reporters from 
both papers promised to keep Cohen's identity 
anonymous and Cohen turned over copies of 
two public court records concerning Marlene 
Johnson, the Democratic-Farmer-Labor 
candidate for Lieutenant Governor. The 
records indicated that Johnson had been 
charged in 1969 with three counts of unlawful 
assembly and that she had been convicted in 
1970 of petit theft. Both newspapers 
interviewed Johnson for her explanation. As it 
turned out, the unlawful assembly charges 
arose out of Johnson's participation in a protest 
of an alleged failure to hire minority workers 
on municipal construction projects, and the 
charges were eventually dismissed. The petit 
theft conviction was for leaving a store without 
paying for $6 worth of sewing materials. The 
incident apparently occurred at a time during 
which Johnson was emotionally distraught, 
and the conviction was later vacated. 
 
The editorial staffs of the two newspapers 
independently decided to publish Cohen's 

name as part of their stories. Both papers 
identified Cohen as the source of the court 
records, indicated his connection to the 
Whitney campaign, and included denials by 
Whitney campaign officials of any role in the 
matter. The same day the stories appeared, 
Cohen was fired by his employer. 
 
Cohen sued the newspapers and reporters on a 
theory of promissory estoppel in Minnesota 
state court. A divided Minnesota Supreme 
Court concluded that "in this case enforcement 
of the promise of confidentiality under a 
promissory estoppel theory would violate 
defendants' First Amendment rights." We 
granted certiorari to consider the First 
Amendment implications of this case. 
 
The initial question we face is whether a 
private cause of action for promissory estoppel 
involves "state action" within the meaning of 
the Fourteenth Amendment such that the 
protections of the First Amendment are 
triggered. The rationale of our decision in New 
York Times Co. v. Sullivan (U.S. Supreme 
Court 1964) and subsequent cases compels the 
conclusion that there is state action here. Our 
cases teach that the application of state rules of 
law in state courts in a manner alleged to 
restrict First Amendment freedoms constitutes 
"state action" under the Fourteenth 
Amendment. 
 
However, generally applicable laws do not 
offend the First Amendment simply because 

July 2003



3 

their enforcement against the press has 
incidental effects on its ability to gather and 
report the news. The press may not with 
impunity break and enter an office or dwelling 
to gather news. Neither does the First 
Amendment relieve a newspaper reporter of 
the obligation shared by all citizens to respond 
to a grand jury subpoena and answer questions 
relevant to a criminal investigation, even 
though the reporter might be required to reveal 
a confidential source. The press, like others 
interested in publishing, may not publish 
copyrighted material without obeying the 
copyright laws. Accordingly, enforcement of 
such general laws against the press is not 
subject to stricter scrutiny than would be 
applied to enforcement against other persons or 
organizations. 
 
The Minnesota doctrine of promissory 
estoppel is a law of general applicability. It 
does not target or single out the press. Rather, 
the doctrine is generally applicable to the daily 
transactions of all the citizens of Minnesota. 
The First Amendment does not forbid its 
application to the press. 
 
Cohen is not attempting to use a promissory 
estoppel cause of action to avoid the strict 
requirements for establishing a libel or 
defamation claim. Cohen is not seeking 
damages for injury to his reputation or his state 
of mind. He sought damages in excess of 
$50,000 for breach of a promise that caused 
him to lose his job and lowered his earning 
capacity. Thus, this is not a case like Hustler 
Magazine, Inc. v. Falwell (U.S. Supreme Court 
1988), where we held that the constitutional 

libel standards apply to a claim alleging that 
the publication of a parody was a state-law tort 
of intentional infliction of emotional distress. 
 
The judgment of the Minnesota Supreme 
Court is reversed, and the case is remanded for 
further proceedings not inconsistent with this 
opinion. So ordered. 
 

July 2003



4 

Food	Lion,	Inc.	v.	ABC,	Inc.	
Franklin Supreme Court (1999) 

 
Two ABC television reporters got jobs at Food 
Lion supermarkets and secretly videotaped 
unwholesome food-handling practices. Some 
of the footage was used in a "PrimeTime Live" 
broadcast that was sharply critical of Food 
Lion. The grocery chain sued ABC, Inc., and 
Lynne Dale and Susan Barnett, the two 
reporters (collectively, "ABC"). Food Lion 
focused on how ABC gathered its information 
through claims for fraud, breach of duty of 
loyalty, and trespass. We (1) reverse the 
judgment that ABC committed fraud, (2) 
affirm the judgment that Dale and Barnett 
breached their duty of loyalty and committed a 
trespass, and (3) affirm, on First Amendment 
grounds, the refusal to allow publication 
damages. 
 
In early 1992, producers of "PrimeTime Live" 
received a report alleging that Food Lion stores 
engaged in unsanitary practices. The producers 
recognized that these allegations presented the 
potential for a powerful news story. Reporters 
Dale and Barnett concluded that they would 
have a better chance of investigating the 
allegations as Food Lion employees. They 
submitted job applications that showed false 
identities, references and local addresses and 
that failed to mention their concurrent 
employment with ABC. 
 
A Food Lion store hired Barnett as a deli clerk 
and another hired Dale as a meat wrapper 
trainee. They worked for two weeks. As they 
went about their tasks, Dale and Barnett used 

tiny cameras and microphones to secretly 
record employees treating, wrapping, and 
labeling meat, cleaning machinery, and 
discussing the practices of the meat 
department. The videotape that was broadcast 
showed employees repackaging and redating 
fish that had passed the expiration date, 
grinding expired beef with fresh beef, 
bleaching rank meat, and applying barbecue 
sauce to chicken past its expiration date to 
mask the smell and sell it as fresh in the 
gourmet food section. The program included 
statements by former Food Lion employees 
alleging even more serious mishandling of 
meat at stores across several states. The truth of 
the broadcast was not at issue. 
 
Food Lion's suit focused not on the broadcast, 
as a defamation suit would have, but on the 
methods ABC used. The chain sought millions 
in compensatory damages. Food Lion sought to 
recover (1) administrative costs and wages paid 
in connection with the employment of Dale and 
Barnett, and (2) publication damages for 
matters such as loss of goodwill, lost sales and 
profits, and diminished stock value. They also 
requested punitive damages for fraud. 
 
The jury found all of the ABC defendants liable 
for fraud and Dale and Barnett additionally 
liable for breach of the duty of loyalty and 
trespass. The trial court ruled that damages 
allegedly incurred as a result of ABC's 
broadcast—"lost profits, lost sales, diminished 
stock value or anything of that nature"—could 

July 2003



5 

not be recovered because these damages were 
not proximately caused by the acts of ABC. 
Operating within this constraint, the jury 
awarded Food Lion $1,400 in compensatory 
damages on its fraud claim, and $1 against each 
individual defendant on its duty of loyalty and 
trespass claims. The jury awarded $315,000 in 
punitive damages on the fraud claim. 
 
We first consider whether ABC can be held 
liable for fraud. To prove fraud, the plaintiff 
must establish that the defendant (1) made a 
false representation of material fact, (2) knew it 
was false (or made it with reckless disregard of 
its truth or falsity), and (3) intended that the 
plaintiff rely upon it. In addition, (4) the 
plaintiff must be injured by reasonably relying 
on the false representation. It is undisputed that 
Dale and Barnett knowingly made 
misrepresentations with the aim that Food Lion 
rely on them. Only the fourth element, injurious 
reliance, is at issue. Food Lion claimed two 
categories of injury resulting from the lies on 
the job applications: the costs associated with 
hiring and training new employees 
(administrative costs) and the wages it paid. 
Food Lion did not show that the costs were 
caused by reasonable reliance on the 
misrepresentations. 
 
Food Lion also argued that it was fraudulently 
induced to pay wages to Dale and Barnett 
because of the misrepresentations and sought to 
recover the full amount ($487.73) of the wages. 
The last element of fraud is again the only one 
at issue. Dale and Barnett were paid because 
they showed up for work and performed their 
assigned tasks. Their performance was at a 

level suitable to their status as new employees. 
Food Lion did not prove injury caused by 
reasonable reliance on the misrepresentations 
made by Dale and Barnett on their job 
applications. Because Food Lion was awarded 
punitive damages only on its fraud claim, the 
judgment awarding punitive damages cannot 
stand. 
 
Second, ABC argues that Dale and Barnett 
cannot be held liable for a breach of duty of 
loyalty to Food Lion. Both reporters wore 
hidden cameras. An employee owes a duty of 
loyalty to her employer. It is implicit in any 
contract for employment that the employee 
shall remain faithful to the employer's interest 
throughout the term of employment. 
Employees are disloyal when their acts are 
inconsistent with promoting the best interest of 
their employer at a time when they were on its 
payroll and when they deliberately acquired an 
interest adverse to their employer. 
 
The interests of ABC, to whom Dale and 
Barnett gave complete loyalty, were adverse to 
the interests of Food Lion, to whom they were 
unfaithful. ABC's interest was to expose Food 
Lion to the public. Dale and Barnett served 
ABC's interest, at the expense of Food Lion's, 
by engaging in the taping for ABC. Because 
Dale and Barnett had the requisite intent to act 
against the interests of Food Lion, they were 
liable for their disloyalty. The trial court did 
not err in refusing to set aside the jury's verdict. 
 
Third, ABC argues that it was error to allow 
the jury to hold Dale and Barnett liable for 
trespass. It is a trespass to enter upon another's 

July 2003



6 

land without consent. Accordingly, consent is 
a defense. Even consent gained by 
misrepresentation may be sufficient. The 
consent is canceled out, however, if a wrongful 
act is done in excess of and in abuse of 
authorized entry. 
 
We turn first to whether the consent Dale and 
Barnett had was void because of the resume 
misrepresentations. Consent to an entry is 
often given legal effect even if obtained by 
misrepresentation or concealed intentions. 
Otherwise a restaurant critic could not conceal 
his or her identity when ordering a meal, a 
browser could not pretend to be interested in 
merchandise that he or she could not afford to 
buy, or a consumer, in an effort to bargain 
down an automobile dealer, could not falsely 
claim to be able to buy the same car elsewhere 
at a lower price. 
 
Authorities in this country are not of one mind 
concerning when consent to enter based on 
misrepresentation may be given effect. 
Compare Restatement (Second) of Torts § 
892B(2) (1965) ("if the person consenting to 
the conduct of another . . . is induced [to 
consent] by the other's misrepresentation, the 
consent is not effective for the unexpected 
invasion or harm") with Desnick v. Sterling 
Broadcasting Company (7th Cir. 1995)(SBC 
agents with concealed cameras who obtained 
consent to enter a clinic by pretending to be 
patients were not trespassers because they 
entered offices open to anyone). 
We adopt the analysis of Desnick. Sterling sent 
persons posing as patients to the plaintiffs' eye 
clinics, and the test patients secretly recorded 

their examinations. Some of the recordings 
were used in a news story that alleged 
intentional misdiagnosis and unnecessary 
cataract surgery. Desnick held that, although 
the test patients misrepresented their purpose, 
their consent to enter was still valid because 
they did not invade any of the specific interests 
relating to peaceable possession of land that the 
tort of trespass seeks to protect. The test 
patients entered offices open to anyone 
expressing a desire for ophthalmic services and 
videotaped doctors engaged in professional 
discussions with strangers, the testers. 
"Testers" posing as prospective homebuyers to 
gather evidence of housing discrimination are 
not trespassers. Consent based on a resume 
misrepresentation does not turn a successful 
job applicant into a trespasser as this approach 
would not protect the interest underlying the 
tort of trespass. The jury's first trespass verdict 
cannot be sustained. 
 
The jury also found that the reporters 
committed trespass by what they did after they 
entered Food Lion's property by breaching 
their duty of loyalty. We affirm the finding of 
trespass on this ground because the breach of 
duty of loyalty, triggered by the filming in non-
public areas, was a wrongful act in excess of 
Dale and Barnett's authority to enter Food 
Lion's premises as employees. Although Food 
Lion consented to the reporters' entries, the 
reporters exceeded that consent when they 
breached their implie promises to serve Food 
Lion faithfully. The jury's second trespass 
verdict should be sustained. 
 

July 2003



7 

Fourth, ABC raises an important constitutional 
question of whether to subject Food Lion's 
claims to any heightened level of First 
Amendment scrutiny based on Dale and 
Barnett's engagement in newsgathering. ABC 
argues that the court must apply this heightened 
level of scrutiny. Although there are First 
Amendment interests in newsgathering, the 
Supreme Court held in Cohen v. Cowles Media 
Co. (U.S. Supreme Court 1991) that "generally 
applicable laws do not offend the First 
Amendment simply because their enforcement 
against the press has incidental effects on its 
ability to gather and report the news." Cowles, 
however, is not applicable automatically to 
every generally applicable law. The Court has 
held that "the enforcement of [such a] law may 
or may not be subject to heightened scrutiny 
under the First Amendment." Turner 
Broadcasting System v. FCC (U.S. Supreme 
Court 1994). In Barnes v. Glen Theatre (U.S. 
Supreme Court 1991), nude dancing 
establishments and their dancers challenged a 
generally applicable law prohibiting public 
nudity. Because the general ban covered nude 
dancing, which was expressive conduct, the 
Supreme Court applied heightened scrutiny. 
 
The torts Dale and Barnett committed fit into 
the Cowles framework. Neither tort targets nor 
singles out the press. Each applies to the daily 
transactions of citizens. If an employee of a 
competing grocery chain hired on with Food 
Lion and videotaped damaging information in 
Food Lion's non-public areas for later 
disclosure to the public, these tort laws would 
apply with the same force as they do against 
Dale and Barnett. Also, when applying these 

laws against the media will have no more than 
an "incidental effect" on news- gathering and 
the media can do its important job effectively 
without resort to the commission of run-of-the-
mill torts, no heightened First Amendment 
scrutiny is appropriate. 
 
In its cross-appeal, Food Lion argues that the 
trial court erred in refusing to allow it to use its 
non-reputational tort claims (breach of duty of 
loyalty, trespass) to recover publication 
damages for items relating to its reputation, 
such as loss of goodwill and lost sales. The trial 
court determined that it was the food-handling 
practices themselves, not the method by which 
they were recorded or published, that caused 
the loss of consumer confidence and, therefore, 
that the publication damages were not 
proximately caused by the non-reputational 
torts. We do not reach the matter of proximate 
cause because an overriding First Amendment 
principle precludes the award of publication 
damages. Food Lion attempted to avoid the 
First Amendment limitations on defamation 
claims by seeking publication damages under 
non-reputational tort claims. 
 
Food Lion did not sue for defamation because 
it would have had to prove that the broadcast 
contained a false statement of fact made with 
actual malice, that is, with knowledge that it 
was false or with reckless disregard as to 
whether it was true or false. See New York 
Times Co. v. Sullivan (U.S. Supreme Court 
1964). Since Food Lion was not prepared to 
offer proof meeting the New York Times 
standard, it sought to recover defamation-type 
damages under non-reputational tort claims 

July 2003



8 

without satisfying the stricter First 
Amendment standards of a defamation claim. 
Such an end-run around First Amendment 
strictures is foreclosed by Hustler Magazine, 
Inc. v. Falwell (U.S. Supreme Court 1988), 
which confirms that when a public figure uses 
a law to seek damages resulting from speech 
covered by the First Amendment, the plaintiff 
must satisfy the proof standard of New York 
Times. Food Lion argues that because ABC 
obtained the videotapes through unlawful acts, 
it is entitled to publication damages without 
meeting the New York Times standard. In 
Hustler, the magazine's conduct would have 
been sufficient to constitute an unlawful act, 
the intentional infliction of emotional distress, 
if state law standards of proof had applied. 
Notwithstanding the nature of the underlying 
act, satisfying New York Times was a 
prerequisite to the recovery of publication 
damages. That result was "necessary," in order 
"to give adequate 'breathing space' to the 
freedoms protected by the First Amendment." 
Id. The trial court was correct when it 
disallowed publication damages, although we 
affirm on First Amendment grounds. 
 
Affirmed in part and reversed in part. 
 

July 2003



9 

 

July 2003




